ISO 9001 Standardı

ISO 9001 standardı, ürün ve hizmetlerin müşteri beklentilerini karşılamasını ve aşmasını amaçlayan bir dizi prosedürü tanımlamaktadır. İş süreçlerinin etkinliğini ve verimliliğini artırırken, şirketlere kaliteyle ilgili riskleri tanımlama, değerlendirme ve yönetme süreçlerinde rehberlik eder. ISO 9001 kalite yönetim sistemi, kalite taahhütlerini belgeleyerek müşteriler ve iş ortakları nezdinde güven ve itibar kazanmanın en etkili yoludur.

ISO 9001 Standardı Nedir?

ISO 9001 standardı, Uluslararası Standardizasyon Örgütü (ISO) tarafından geliştirilen Kalite Yönetim Sistemleri (QMS) için uluslararası tanınırlığı olan bir yönetim sistemi standardıdır. Kuruluşların müşteri memnuniyetini artırmak ve sürekli iyileştirme sağlamak amacıyla kalite yönetimini sistematik şekilde uygulamalarını sağlar. ISO 9001 kalite yönetim sistemi, kuruluşların ürün ve hizmetlerinin tutarlı kalitesini sağlamalarına ve müşteri beklentilerini karşılamalarına yardımcı olmak için tasarlanmıştır.

ISO 9001 standardı, kuruluş içinde KYS’nin oluşturulması, uygulanması, sürdürülmesi ve sürekli iyileştirilmesi için kriterleri belirler. Kalite yönetim sisteminin etkinliğini belgeleyen şirketlere, her açıdan rekabet avantajı sağlar.

ISO 9001 Standardı Hangi Kurumlar İçin Gereklidir?

ISO 9001 standardı; üretim, hizmetler, sağlık hizmetleri ve daha fazlası dahil olmak üzere çeşitli sektörlerdeki her büyüklükteki kuruluşa uygulanabilir. Kuruluşlar, kalite yönetim sistemi standardını uygulayarak;

  • Kalite yönetimi uygulamalarını geliştirebilir,
  • Müşteri memnuniyetini artırabilir,
  • Operasyonel verimliliği geliştirebilir,
  • Yüksek kaliteli ürün ve hizmetler sunabilir ve
  • Kalite konusundaki kararlılıklarını vurgulayabilirler.

ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi İçeriği Nedir?

ISO 9001 kalite yönetim sistemi standardının temel özellikleri şunları içerir:

Süreç Odaklı Yaklaşım

  • Kalite yönetimine süreç tabanlı yaklaşımı vurgular.
  • Kuruluşların, ürün veya hizmet kalitesini artırmak için süreçlerini tanımlamaları, belgelemeleri ve sürekli iyileştirmeleri teşvik edilir.

Müşteri Odaklılık

  • Müşteri memnuniyeti, KYS standardının temel ilkesidir.
  • Kuruluşları müşteri gereksinimlerini ve beklentilerini etkili şekilde belirlemeye ve karşılamaya teşvik eder.

Risk Temelli Düşünme

  • Kuruluşların KYS’yi ve ürün/hizmet uygunluğunu etkileyebilecek riskleri ve fırsatları tanımlamasını ve ele almasını gerektiren risk tabanlı düşünmeyi içerir.

Dokümantasyon ve Kayıtlar

  • Kalite politikaları, hedefleri, süreçleri ve performans kayıtları dahil olmak üzere kalite yönetimi süreçlerinin dokümantasyonu için gereklilikleri belirtir.

Sürekli İyileştirme

  • Kuruluşların, performansı artırmak ve kalite hedeflerini karşılamak için KYS’lerini sürekli olarak iyileştirmeleri beklenir.
  • “Planla-Yap-Kontrol Et-Harekete Geç” (PDCA) döngüsü sıklıkla bu amaç için kullanılır.

Liderlik ve Taahhüt

  • Üst yönetimin KYS’ye liderlik ve bağlılık göstermesi gerekir.
  • Bu, kalite politikasının ve hedeflerinin belirlenmesini ve kaynakların uygulamaya hazır olmasını sağlamayı içerir.

Yetkinlik ve Eğitim

  • Çalışanların rollerini etkili bir şekilde yerine getirebilmeleri için gerekli beceri ve eğitime sahip olmalarını gerektirir.
  • Kuruluşlar ayrıca personelinin yeterliliğini de değerlendirmelidir.

İzleme ve Ölçme

  • KYS’nin etkili olmasını ve hedeflerin karşılanmasını sağlamak için süreçlerin, ürünlerin ve müşteri memnuniyetinin izlenmesi ve ölçülmesi ihtiyacını vurgular.

Dış ve İç Denetimler

  • KYS uyumluluğunu değerlendirmek ve iyileştirme alanlarını belirlemek için düzenli iç ve dış denetimler gerçekleştirilir.

Sertifikasyon

  • Kuruluşlar, standarda uygunluğu doğrulayan üçüncü taraf sertifikasyon kuruluşları aracılığıyla ISO 9001 sertifikası isteyebilir.
  • Sertifika, müşterilere ve paydaşlara kalite taahhüdünü gösterebilir.

Ecozero’nun ISO 9001 Standardı Uygulama Süreci

Ecozero olarak, KYS uygulamalarında aşağıdaki adımları izliyoruz:   

  1. Mevcut Durum Analizi: Mevcut durum tespitinin dikkatle ve detaylı şekilde yapılarak, hazırlanacak dokümantasyon ve raporların müşteri sahasında kurulacak yönetim sisteminin temel ilkelere uygun olması sağlanır.
  2. Kurum Yönetiminin Sürece Hazırlanması: Kurumun genel politikası içinde önemli bir yeri olan yönetim sistemi politikası ve vizyon/misyon ilkelerinin belirlenmesi, üst yönetimin en karakteristik görevlerinden biridir.
  3. Eğitimlerin Düzenlenmesi: ISO 9001 kalite yönetim sisteminin uygulanabilmesi ve geliştirilebilmesi için öncelikle mevcut durumun ön değerlendirmesi yapılır. Ardından üst ve orta seviye çalışanlara yönelik olarak sistem eğitimleri gerçekleştirilir.
  4. Dokümanter Yapının Kurulması: Yönetim standardınız için izlenmesi gereken yöntemler ve mekanizmalar geliştirilir. Bu mekanizmaların çalışır hale gelmesi için gözetim çalışmalarıyla yönetime destek verilir.
  5. Temsili Saha Tetkiki Yapılması: Saha tetkiki gerçekleştirilerek tespit edilen eksiklikler tamamlanır.
  6. Kurulum Sonrası Takip: Ecozero olarak kurulum sonrasında süreçlerin sürdürülebilirliği için sizinle daima iş birliği halinde oluyoruz. 

Marka Kimliğinizi Ecozero İş Birliğiyle İnşa Edin

ISO 9001 Standardı
Kalite Yönetim Sistemi Standardı

Hataların ve uygunsuzlukların azaltılması yoluyla maliyet tasarrufu sağlayan ISO 9001 kalite yönetim sistemi, firmalar için önemli bir kılavuzdur. Kalite yönetimini kapsamlı, sistematik ve yapılandırılmış şekilde ele alır. Kalite yönetiminde en iyi uygulamaları benimsemek ve sürekli iyileştirmek için gerekli çerçeveyi sunar. Detaylı bilgi edinmek ve ISO 9001 standardı uygulamalarıyla şirketini güçlendirmek için bizimle iletişime geçebilirsiniz.